Cursos > Curs 2025-26 > Curs 2025-26, 1r. mòdul > A l’ombra dels mots en flor
85,00 €
Queden 4 places
Professor: Marcel Casas
Edat: a partir de 18 anys
Dies en què s’impartirà el curs: els dijous, del 9 d’octubre de 2025 al 29 de gener de 2026
Horari: de 18 a 20 h
Lloc: Antic Ajuntament (c. Major, 41)
Preu: 85 euros
Els alumnes podran conèixer de primera mà, a través dels seus cèlebres escrits, les obres i els autors que han marcat per sempre més la història de la literatura. Així, inspirats per aquests referents, el repte consistirà que cadascú, en base dels aprenentatges i els coneixements assolits, pugui aportar la seva pròpia creació per tal que entre tots els participants puguem observar-la, apreciar-la i valorar-la.
1. Relacionar els textos de referència amb les seves circumstàncies, a partir de dades biogràfiques o històriques que ens permetin entendre la seva importància per a l’individu creador i la societat en què apareixen.
2. Integrar els textos de referència en la història de la literatura, relacionant-los amb els moviments filosòfics, culturals i artístics en què s’insereixen.
3. Indagar en la diversitat de temàtiques representades en els textos de referència, amb la finalitat de poder disposar de nous motius així com dels enfocaments adequats per a aprofundir-hi.
4. Explorar i qüestionar la realitat interior i exterior, pròpia i aliena, a partir dels textos de referència, amb la finalitat d’assimilar conceptes i possibilitats que ens constitueixen com a individus i com a col·lectius.
5. Establir transvasaments i vincles entre la literatura i els altres àmbits de la creació, per tal de teixir un mapa representatiu de l’art i el pensament en el transcurs de la història.
6. Observar els mecanismes propis de cada gènere literari, amb especial incidència en la narrativa i en els seus principals elements idiosincràtics (trama, veu narrativa, personatges, espai, temps, acció, etc.).
7. Familiaritzar-se amb l’estil literari de cadascun dels textos i autors de referència, amb especial interès en les aportacions i les innovacions que suposen respecte de la generalitat.
8. Aplicar els coneixements i la tècnica observats en un text de creació pròpia a partir de les indicacions proporcionades pel dinamitzador de l’activitat com a punt de partida.
9. Exercitar l’esperit crític en la valoració dels textos de referència, així com en la revisió i el comentari dels productes de creació pròpia que resulten de cada activitat per part dels altres participants.
10. Construir progressivament una veu i una mirada pròpies que contribueixin en la constitució integral dels participants com a individus i escriptors.
Seqüència de l’activitat (en el següent ordre, cada dues sessions):
1. Localització dels textos de referència i dels seus autors a partir de les informacions proporcionades pel dinamitzador de l’activitat.
2. Debat i discussió entre tots els participants i moderats pel dinamitzador, amb esperit lúdic i dialogant, sobre els textos de referència i els aspectes de la localització prèvia.
3. Elaboració d’un text de creació pròpia motivat per l’exemple del text de referència a partir de les indicacions proveïdes pel dinamitzador de l’activitat.
4. Revisió i comentari, entre tots els participants, dels textos de creació pròpia obtinguts de les indicacions, orientats a identificar-hi les virtuts i les mancances amb ànim de millora i de creixement.
Instruments de treball i productes:
1. Informacions proveïdes oralment a manera d’explicació per a la localització dels textos de referència i com a estímul per al debat i la discussió següents.
2. Textos de referència o extractes d’obres cèlebres, generalment narratives, que formen part de la tradició, de procedències diversament històriques i culturals, des d’exemples de la literatura clàssica fins a mostres representatives de l’època contemporània.
3. Textos de creació pròpia destinats al comentari i la revisió entre tots els altres participants.
4. Textos de creació pròpia destinats a la contribució (voluntària) en una activitat col·lectiva i pública (lectura, enregistrament, dramatització, etc.), articulats segons les característiques i les necessitats de la iniciativa en qüestió.