“Per què, poesia, m’ensenyes a fer mons?”

Taller d'escriptura poètica

85,00 

Queden 4 places

Professora: Raquel Estrada
Edat: a partir de 18 anys
Dies en què s’impartirà el curs: els dijous, del 9 d’octubre de 2025 al 29 de gener de 2026
Horari: de 18 a 20 h
Lloc: Antiga Audiència (pl. del Pallol, 3)
Preu: 85 euros

Sobre el curs

Uns versos presos de Verdaguer ens remeten a l’efecte màgic de la poesia, que en aquest curs començarem a desxifrar. Entendrem què tenen els poemes que ens agraden, buscarem els seus referents i analitzarem poetes contemporanis i clàssics, tot buscant vincles entre ells. També trobarem el lligam entre el llegir i l’escriure i treballarem el nostre estil a partir de la lectura d’altres poetes, a qui tindrem l’oportunitat de respondre en un recital al final del mòdul.

Continguts i metodologia
  • Començarem amb aquells poemes que ja ens han captivat i d’altres que s’han fet populars.
  • Anirem aparellant autors per comparar les seves obres i estirant el fil descobrirem altres referents.
  • Analitzarem els aspectes més formals, el context, la temàtica i tot allò que configura el missatge dels poemes i entendrem d’on ve la paraula poètica que ens atrapa.
  • Sense deixar de llegir, buscarem el nostre estil i escriurem poemes inspirats en aquells que més ens han colpit per donar-los resposta.
  • Compartirem poemes en veu alta i contrastarem opinions sobre poesia.
  • Ens plantejarem com ha de ser un recital i assajarem el nostre.
Programa

1. Quins poetes llegim i per què ho fem?

  • Identifiquem poemes que ens agraden i els  compartim a classe. Els analitzem formalment, els situem en el seu context i busquem de què ens parlen. Ens atrau el missatge (el tema) o la manera en què ens el fan arribar?
  • Ens apropem als poetes que popularment es consideren fàcils d’entendre (Miquel Martí i Pol, Montserrat Abelló, Joan Salvat Papasseit, Joan Margarit), busquem referències en altres obres artístiques i identifiquem els que podrien ser els seus referents.

2. Els clàssics i el cànon en poesia. Els escollits mereixen ser-ho?

  • Carner, Riba, Espriu, Verdaguer, Maragall, Vinyoli… i Mercè Rodoreda, Gabriel Ferrater o Olga Xirinacs? Els analitzem formalment, busquem referents i trobem connexions amb alguns poetes d’ara, com Adrià Targa, Glòria Coll, Antoni Nomen, Mireia Calafell, Isabel Ortega, Jordi Llavina o Laia Noguera.

3. El nostre paper com a lectors/escriptors de poesia:

  • Per què el llegir i l’escriure van lligats? Busquem el nostre estil a través de la lectura dels altres autors. Per a la contundència del missatge quina forma hem de donar al poema?

4. Preparem un recital per a contestar a autors de referència.

  • Com ha de ser un recital de poesia? Mostres i assaig de la lectura de poemes propis.
  • Escrivim poemes que responguin a aquells que més ens han impactat i preparem un recital per llegir-los.

Amb el suport de

I la col·laboració de